6.06.2022

Od 1 lipca 2022 skarbówka otrzymuje znacznie szersze niż dotychczas możliwości „prześwietlania” kont bankowych podatników. Wiąże się to z nadaniem urzędom skarbowym nowych uprawnień, czyli konieczności udostępnienia przez bank danych z rachunku bankowego osób fizycznych – niezależnie od tego, czy mają one status podejrzanych o przestępstwo skarbowe.

Dotychczas wyjątkiem od obowiązku zachowania tajemnicy bankowej była sytuacja, kiedy zostało wszczęte postępowanie w sprawie o przestępstwa lub wykroczenia oraz o przestępstwa lub wykroczenia skarbowe. Bank zobowiązany był wówczas do przekazywania określonych informacji dotyczących podejrzanego. Od lipca 2022 r., obowiązek ten pojawiać się już będzie na etapie prowadzenia postępowania w sprawie – a więc jeszcze nie przeciwko konkretnej osobie fizycznej.

Tajemnica bankowa

dla każdego bankowca jest „świętością”. Obejmuje ona wszelkie informacje dotyczące czynności bankowych podejmowanych wobec klienta. Od każdej reguły jednak są wyjątki. W tym przypadku ściśle określa je Prawo bankowe, które wskazuje podmioty, którym banki są zobowiązane udostępniać informacje objęte tajemnicą bankową. Są to m.in. inne banki i instytucje kredytowe (w ściśle określonym zakresie), sądy czy prokuratury (w związku z toczącym się postępowaniem o przestępstwo lub przestępstwo skarbowe). W świetle nowych przepisów, na listę osób uprawnionych do sprawdzenia rachunków bankowych osób fizycznych wpisani zostali również: szef Krajowej Administracji Skarbowej, naczelnicy urzędów celno-skarbowych oraz naczelnicy urzędów skarbowych właściwych dla danego podatnika.

Wcześniej na etapie wszczęcia postępowania karnego skarbowego toczącego się w sprawie (a nie przeciwko danej osobie), skarbówka nie miała uprawnień do wystąpienia do banku o udzielenie informacji objętej tajemnicą bankową. Możliwe to było dopiero po postawieniu zarzutów danej osobie – a więc niejako „nadaniu” jej statusu podejrzanego.

Od 1 lipca 2022 skarbówka może otrzymać informację już w trakcie prowadzenia czynności sprawdzających – w ramach postępowania przygotowawczego. Może to dotyczyć np. sytuacji, w której podatnik nie ujawnia swoich dochodów lub prowadzi niezarejestrowany biznes.

Zakres informacji

Urzędy skarbowe będą mogły otrzymać informację o posiadanych rachunkach bankowych podatników, pełnomocnictwach do dysponowania tymi rachunkami, informacje dotyczące obrotów i sald rachunków, odbiorców i nadawców przelewów, kredytów, skrytek sejfowych, nabytych za pośrednictwem banku akcjach czy obligacjach Skarbu Państwa. Co więcej, żądanie ujawnienia danych o rachunku obejmować może nie tylko właścicieli, ale także pełnomocników rachunku.

Banki nie mają prawa odmówić udzielania takich informacji. Oznacza to, że skarbówka uzyskuje w tym zakresie uprawnienia de facto większe, niż te, które posiada np. prokuratora. Oczywiście nie oznacza to pełnej dowolności „zaglądania” do naszych kont bankowych.

Wdrażana zmiana budzi wiele...

Wątpliwości

odpowiedzi na interpelacje poselskie zgłoszone w sprawie „rozluźnienia” zasad tajemnicy bankowej Ministerstwo Finansów wyjaśnia, że organy KAS prowadzą postępowanie przygotowawcze jedynie w przypadku uzasadnionego podejrzenia popełnienia czynu zabronionego i po formalnym wszczęciu postępowania przygotowawczego. Zatem zmieniony przepis art. 48 ustawy o KAS nie może być stosowany bez uzasadnionej przyczyny i bez powiązania z czynami, które są przedmiotem prowadzonego już postępowania przygotowawczego. W ocenie urzędników Ministerstwa Finansów podatnicy nie muszą się zatem obawiać nadużywania narzędzi, jakie skarbówka otrzymała w związku ze zmianą przepisów .

Wyjaśnienia te nie uspokajają wielu ekspertów, którzy krytycznie odnoszą się do zmian i wskazują, że znacząco wzrośnie ryzyko nadużyć ze strony urzędów skarbowych. Jak twierdzą krytycy nowych rozwiązań – uprawnienia organów podatkowych już obecnie są bardzo szerokie i trudno znaleźć racjonalne uzasadnienie dla dalszego ich rozszerzania. Wątpliwości zgłasza również Rzecznik Praw Obywatelskich. W jego opinii nie przedstawiono wystarczającego uzasadnienia dla tak znaczącego poszerzenia zakresu ingerencji w strefę prywatności obywateli.