Wykreślenie podatnika z rejestru Vat

mar 27, 2025 | Podatki

Wykreślenie podatnika z rejestru Vat

Obowiązujące przepisy ustawy o Vat umożliwiają wykreślenie podatnika z rejestru Vat bez zawiadomienia. Nie można jednak pozbawić podatnika prawa do informacji o wykreśleniu. Sądy administracyjne stają w obronie podatników. Każdy przypadek wykreślenia podatnika z rejestru Vat powinien mieć formę decyzji podatkowej.

Co wynika z ustawy o Vat

Przepisy ustawy o Vat, obowiązujące od 1.01.2017 r. umożliwiły naczelnikowi urzędu skarbowego wykreślenie z urzędu podatnika z rejestru Vat bez konieczności zawiadamiania podatnika o tym fakcie. Z tych uprawnień organy podatkowe mogą korzystać, gdy:

  • zostanie ustalone, że podatnik nie istnieje,

  • mimo podjętych udokumentowanych prób nie ma możliwości skontaktowania się z podatnikiem albo jego pełnomocnikiem,

  • dane ze zgłoszenia rejestracyjnego okażą się nieprawdziwe,

  • podatnik lub jego pełnomocnik nie stawia się na wezwanie organu podatkowego,

  • posiadane informacje wskazują na działanie podatnika mające za cel wyłudzenia skarbowe,

  • sąd orzekł wobec podatnika zakaz prowadzenia działalności gospodarczej.

Ponadto do wykreślenia dochodzi, gdy:

  • podatnik zawiesił działalność na okres co najmniej 6 kolejnych miesięcy

  • nie złożył deklaracji za 3 kolejne miesiące lub za kwartał (zmiana do 1.09.2019 r. – wcześniej było 6 miesięcy lub dwa kwartały),

  • składał deklaracje za 6 kolejnych miesięcy lub 2 kolejne kwartały, w których nie wykazał sprzedaży lub nabycia towarów i usług z kwotami podatku do odliczenia,

  • wystawiał faktury lub faktury korygujące, dokumentujące czynności, które nie zostały dokonane,

  • prowadząc działalność gospodarczą wiedział lub miał uzasadnione podstawy do tego, aby przypuszczać, że dostawcy lub nabywcy biorący udział pośrednio lub bezpośrednio w dostawie tego samego towaru lub usługi uczestniczą w nierzetelnym rozliczaniu podatku w celu odniesienia korzyści majątkowej.

Jak próbować się bronić?

Szansą dla podatników wykreślonych z rejestru Vat, którzy w tym zakresie nie otrzymali żadnego zawiadomienia, są orzeczenia sądów administracyjnych. Wiele korzystnych orzeczeń odnosi się do stanu prawnego sprzed 2017r., gdyż wtedy przepisy też pozwalały na wykreślanie z rejestru, ale nie w takim masowym zakresie jak obecnie.

Zdaniem urzędników wykreślenie z rejestru Vat jest zwykłą czynnością materialno-techniczną, do podjęcia której nie jest wymagane prowadzenie żadnego postępowania, a w konsekwencji nie trzeba wydawać decyzji podatkowej. Należy jedynie udokumentować nieudane próby kontaktowania się z podatnikiem, co często kończy się jedynie sporządzeniem notatki na tę okoliczność.

Po stronie podatników wypowiedział się WSA w Gliwicach, który w treści wyroku z dnia 18.07.2019 r. (sygn. I SA/Gl 542/19) stwierdził, że wykreślenie było bezskuteczne. Zwrócił uwagę na to, że naczelnik US musiał znać adres pocztowy spółki, skoro dostarczył na ten adres powiadomienie o wykreśleniu. Najpierw więc powinien był zażądać wyjaśnień od przedsiębiorcy co do specyfiki jego działalności i sprawdzić, czy to nie ona wpływa na zbyt długie składanie deklaracji zerowych. Orzeczenie jest prawomocne.

Kolejnym przykładem niech będzie wyrok WSA w Warszawie z dnia 22.03.2017r. (sygn. Akt VIII SA/Wa 640/16 i VIII SA/Wa 566/16 – orzeczenia prawomocne). Sąd stanął po stronie podatników, wykreślonych z rejestru Vat bez zawiadomienia, wskazując, że naczelnik US, wykreślając z rejestru, decyduje o ich prawach i obowiązkach, a więc każdy podatnik powinien mieć prawo się odwołać, co może umożliwić tylko i wyłącznie otrzymanie decyzji podatkowej. Ponadto stwierdzono, że o tak istotnej kwestii jaką jest wykreślenie z rejestru, organ nie może posłużyć się formą czynności materialno-technicznej. Jeżeli doszło do zarejestrowania podmiotu, który złożył zgłoszenie rejestracyjne, to samo zarejestrowanie i potwierdzenie zarejestrowania jest czynnością materialno-techniczną. Z czynnościami materialno-technicznymi mamy bowiem do czynienia, gdy akty i czynności podejmowane są na podstawie przepisów prawa, które nie wymagają autorytatywnej konkretyzacji, a jedynie potwierdzenia uprawnienia lub obowiązku wynikającego z przepisów prawa (B. Dauter, B. Gruszczyński, A. Kabat, M. Niezgódka – Medek, Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi, Komentarz, LEX 2009, wyd. III). WSA wyraźnie zaznaczył, że w razie uznania przez organ, że brak jest podstaw do rejestracji, formą rozstrzygnięcia organu powinna być decyzja.

Pamiętać należy, że ustawa nie może zawierać regulacji sprzecznych z podstawowymi zasadami obowiązującymi w państwie prawa, takimi jak np. prawo do sądu (możliwe tylko po otrzymaniu decyzji lub postanowienia), zasada dwuinstancyjności postępowania administracyjnego i sądowego oraz zasada jawności postępowania dla stron.

Podsumowanie

Podatnik powinien jak najszybciej zaskarżyć do WSA okoliczność wykreślenia z rejestru Vat bez zawiadomienia, jak tylko uzyska taką informację. Jeżeli WSA potwierdzi opisaną argumentację zawartą w przykładowo wskazanych wyrokach, to skorzysta zarówno przedsiębiorca, jak i jego kontrahenci. Wygrana spowoduje, że podatnik nie będzie zobowiązany do zapłaty podatku wynikającego z art. 108 ustawy o Vat, jako że wykreślony nie ma prawa wystawiać faktur, a jeśli to zrobi (bo np. nie jest świadomy, że zniknął z rejestru), to powinien zapłacić wykazany w niej podatek. Z kolei kontrahentom wykreślonego przedsiębiorcy fiskus nie będzie mógł odmówić prawa do odliczenia podatku Vat, powołując się na zakaz z art. 88 ust. 4 ustawy o Vat.

Stan prawny: 2019.10.21

Michał Jucha

prawnik w firmie Doradztwo Podatkowe Graczyk

Równie interesujące

Korzystne zmiany w Ordynacji podatkowej – Prezydent podpisał, nowe przepisy

W październiku 2025 r. Prezydent RP podpisał dwie ważne nowelizacje Ordynacji podatkowej, które wprowadzają rozwiązania korzystne dla podatników. Obie ustawy zostały opublikowane w Dzienniku Ustaw 20 października 2025 r. (poz. 1414 i 1417), a w życie wchodzą od 4...

Niższe limity amortyzacji i leasingu dla samochodów firmowych od 2026 roku

Nowe przepisy dotyczące limitów amortyzacji oraz leasingów samochodów firmowych zaczną obowiązywać od 1 stycznia 2026 roku. Zmiany, choć niekorzystne dla przedsiębiorców, obejmą także umowy zawarte przed tym terminem. Tak wynika z oficjalnego stanowiska Ministerstwa...

KSeF w pigułce – wszystko, co musisz wiedzieć o Krajowym Systemie e-Faktur

Krajowy System e-Faktur (KSeF) stanowi jedno z najistotniejszych przedsięwzięć technologicznych w polskim systemie podatkowym. Od 2026 roku wszyscy przedsiębiorcy – niezależnie od wielkości działalności gospodarczej, branży czy formy opodatkowania – będą zobowiązani...

Minimalne wynagrodzenie 2026 – nowe rozporządzenie już opublikowane

Niższe limity podatkowe od 2026 roku – co się zmienia i na co uważać? W Dzienniku Ustaw opublikowano rozporządzenie Rady Ministrów określające wysokość minimalnego wynagrodzenia za pracę w 2026 roku. Zgodnie z wcześniejszymi zapowiedziami, płaca minimalna wzrośnie,...

Nowe ulgi podatkowe w 2026 roku – co warto wiedzieć i jak się przygotować?

Od 2026 roku podatnicy zyskają kolejne możliwości obniżenia podatku dochodowego. Wśród zmian znalazły się m.in. ulga na zatrudnienie żołnierza, rozszerzenie dotychczasowych preferencji dla rodzin wielodzietnych, seniorów oraz osób powracających do Polski. Te zmiany...

Niższe limity podatkowe od 2026 roku – co się zmienia i na co uważać?

Od stycznia 2026 roku wejdą w życie niższe limity podatkowe, które mogą wpłynąć na sposób rozliczeń wielu podatników – w tym przedsiębiorców korzystających z ryczałtu, metody kasowej czy jednorazowej amortyzacji. Powód? Spadek średniego kursu euro ogłoszonego przez...

Mały ZUS Plus – kto może skorzystać, na jak długo i jak się zgłosić.

Mały ZUS Plus to rozwiązanie przeznaczone dla przedsiębiorców, których przychody w poprzednim roku nie przekroczyły określonego limitu. Umożliwia ono opłacanie niższych składek na ubezpieczenia społeczne przez określony czas. Poniżej przedstawiono, kto może z niej...

Kasa fiskalna w 2025 roku – co musisz wiedzieć jako sprzedawca?

Jeśli prowadzisz sprzedaż na rzecz konsumentów – niezależnie od branży – musisz znać nowe zasady dotyczące kas rejestrujących. Od lipca 2025 r. obowiązują zaktualizowane przepisy, które obejmują zarówno kasy tradycyjne, jak i te mające postać oprogramowania (tzw. kasy...

Weksel in blanco – czym jest i czy warto go stosować?

Weksel in blanco to popularna, choć często niezrozumiana forma zabezpieczenia roszczeń. Dla wierzyciela to szybka droga do dochodzenia należności, dla dłużnika – poważne zobowiązanie, które może nieść ryzyko. Dowiedz się, czym dokładnie jest weksel in blanco i kiedy...

Wizyty u kosmetyczki jako koszt firmowy – co warto wiedzieć?

Krajowa Informacja Skarbowa w swoich interpretacjach potwierdza możliwość zaliczenia niektórych wydatków na zabiegi kosmetyczne do kosztów uzyskania przychodu, jeśli są one bezpośrednio związane z prowadzoną działalnością gospodarczą. Dotyczy to zwłaszcza...