Podatek od nieruchomości – opodatkowanie budowli przez przedsiębiorcę

mar 27, 2025 | Podatki

Budowle – podobnie jak mieszkania, lokale użytkowe czy grunty – mogą zostać objęte podatkiem od nieruchomości. Pozornie prosta reguła nie zawsze jednak bywa oczywista w interpretacji podatkowej. Kwestią do rozstrzygnięcia pozostaje, czym dokładnie są budowle (objęte podatkiem od nieruchomości) i w jaki sposób określać ich wartość stanowiącą podstawę opodatkowania.

Budowla, czyli…?

Zgodnie z ustawą o podatkach i opłatach lokalnych budowlami są nie tylko same obiekty budowlane, ale także związane z tymi obiektami urządzenia zapewniające im możliwość użytkowania zgodnie z przeznaczeniem. Co to oznacza w praktyce? Przesłanki do uznania za budowlę spełnia wiele obiektów, również takich, które zwykle z budowlami kojarzone nie są parkingi, wszelkiego rodzaju place utwardzone, wiaty, przyłącza i urządzenia instalacyjne, ogrodzenia, lampy oświetlające teren itp. Nie są natomiast kwalifikowane jako budowle obiekty tzw. małej architektury.

Bywa, że granice między budowlą, a małą architekturą zacierają się i jednoznaczne przyporządkowanie obiektu do tej czy innej kategorii nie jest proste. Jako ilustrację zawiłości problemu można wskazać, iż plac pod śmietnik, jako „budowla”, jest objęty podatkiem od nieruchomości, natomiast znajdujący się na nim śmietnik już nie – ten bowiem zalicza się do małej architektury.

W wielu przypadkach kwestia określenia danego obiektu jako budowli sprawia trudności nie tylko podatnikom, ale także organom podatkowym oraz sądom. W licznych interpretacjach i orzeczeniach rozważane są wątpliwości dotyczące kwalifikacji konkretnych obiektów lub określenia ich związku z prowadzoną działalnością gospodarczą.

Podkreślić w tym miejscu należy ogólną zasadę, iż w sytuacji, gdy nieprecyzyjność przepisów podatkowych wyklucza jednoznaczne stwierdzenie, czy dany obiekt jest budowlą (podlegającą opodatkowaniu podatkiem od nieruchomości), organy podatkowe powinny dokonywać interpretacji prawa na korzyść podatnika. Konieczność stosowania tej reguły przywoływana była między innymi w orzeczeniach Trybunału Konstytucyjnego.

Opodatkowanie budowli, a Ewidencja Środków Trwałych (EŚT)

Budowle wykorzystywane na potrzeby prowadzonej działalności gospodarczej podlegają opodatkowaniu. Stawkę określają gminy, na terenie których budowle się znajdują. Zwykle stosuje się tutaj maksymalną dopuszczalną kwotę, tj. 2% rocznie ich wartości, a ściślej – podstawy obliczania amortyzacji środka trwałego w danym roku. Nieco inaczej wygląda sytuacja w przypadku budowli całkowicie zamortyzowanych – tutaj podstawą opodatkowania jest wartość początkowa określona dla potrzeb dokonywania amortyzacji z (dnia 1 stycznia) roku, w którym dokonano ostatniego odpisu amortyzacyjnego.

Przepisy wiążące podstawę opodatkowania z amortyzacją znajdują jednak zastosowanie wyłącznie w przypadkach, gdy budowla objęta jest ewidencją środków trwałych. Jednak nie zawsze tak bywa…

orzecznictwie podkreśla się, iż „Ewidencja środków trwałych sama w sobie nie decyduje o podstawie opodatkowania podatkiem od nieruchomości. Przedmiotem opodatkowania podatkiem od nieruchomości nie są bowiem środki trwałe, ale budowle lub ich części w rozumieniu u.p.o.l. Ustawa podatkowa zawiera odesłanie do przepisów o podatkach dochodowych dotyczących środków trwałych jedynie w zakresie ustalenia wartości początkowej”). Istotą opodatkowania budowli w oparciu o podstawę w jej wartości początkowej jest tożsamość przedmiotu opodatkowania z przedmiotem wykazanym w ewidencji środków trwałych. Nie można więc określać wartości budowli tylko w oparciu o wartość początkową obiektów objętych EŚT, których budowle są elementem. (patrz: Wyrok WSA w Gdańsku z 15.09.2020 r., I SA/Gd 192/20; Wyrok NSA z 17.07.2020 r., II FSK 2561/19).

Przedsiębiorca nie ma bezwzględnego obowiązku prowadzenia ewidencji środków trwałych. Zdarzają się zatem sytuacje, że dana budowla nie będzie objęta EŚT. Jak wówczas określa się podstawę opodatkowania?

Ustawodawca przewidział następujące rozwiązanie: podstawę opodatkowania stanowi w takiej sytuacji wartość rynkowa budowli (na dzień powstania obowiązku podatkowego) określona przez podatnika. Nie oznacza to bynajmniej pełnej dowolności w określaniu wartości budowli. Gdyby podatnik wskazał kwotę odbiegającą znacznie od faktycznej wartości rynkowej budowli (lub wartości takiej nie określił), organ podatkowy może powołać biegłego, który uczyni to za niego – tj. ustali wartość rynkową opodatkowywanej budowli. Jeżeli będzie ona wyższa od tej wskazanej przez podatnika o co najmniej 33%, koszty związane z dokonaną wyceną poniesie podatnik.

Równie interesujące

Korzystne zmiany w Ordynacji podatkowej – Prezydent podpisał, nowe przepisy

W październiku 2025 r. Prezydent RP podpisał dwie ważne nowelizacje Ordynacji podatkowej, które wprowadzają rozwiązania korzystne dla podatników. Obie ustawy zostały opublikowane w Dzienniku Ustaw 20 października 2025 r. (poz. 1414 i 1417), a w życie wchodzą od 4...

Niższe limity amortyzacji i leasingu dla samochodów firmowych od 2026 roku

Nowe przepisy dotyczące limitów amortyzacji oraz leasingów samochodów firmowych zaczną obowiązywać od 1 stycznia 2026 roku. Zmiany, choć niekorzystne dla przedsiębiorców, obejmą także umowy zawarte przed tym terminem. Tak wynika z oficjalnego stanowiska Ministerstwa...

KSeF w pigułce – wszystko, co musisz wiedzieć o Krajowym Systemie e-Faktur

Krajowy System e-Faktur (KSeF) stanowi jedno z najistotniejszych przedsięwzięć technologicznych w polskim systemie podatkowym. Od 2026 roku wszyscy przedsiębiorcy – niezależnie od wielkości działalności gospodarczej, branży czy formy opodatkowania – będą zobowiązani...

Minimalne wynagrodzenie 2026 – nowe rozporządzenie już opublikowane

Niższe limity podatkowe od 2026 roku – co się zmienia i na co uważać? W Dzienniku Ustaw opublikowano rozporządzenie Rady Ministrów określające wysokość minimalnego wynagrodzenia za pracę w 2026 roku. Zgodnie z wcześniejszymi zapowiedziami, płaca minimalna wzrośnie,...

Nowe ulgi podatkowe w 2026 roku – co warto wiedzieć i jak się przygotować?

Od 2026 roku podatnicy zyskają kolejne możliwości obniżenia podatku dochodowego. Wśród zmian znalazły się m.in. ulga na zatrudnienie żołnierza, rozszerzenie dotychczasowych preferencji dla rodzin wielodzietnych, seniorów oraz osób powracających do Polski. Te zmiany...

Niższe limity podatkowe od 2026 roku – co się zmienia i na co uważać?

Od stycznia 2026 roku wejdą w życie niższe limity podatkowe, które mogą wpłynąć na sposób rozliczeń wielu podatników – w tym przedsiębiorców korzystających z ryczałtu, metody kasowej czy jednorazowej amortyzacji. Powód? Spadek średniego kursu euro ogłoszonego przez...

Mały ZUS Plus – kto może skorzystać, na jak długo i jak się zgłosić.

Mały ZUS Plus to rozwiązanie przeznaczone dla przedsiębiorców, których przychody w poprzednim roku nie przekroczyły określonego limitu. Umożliwia ono opłacanie niższych składek na ubezpieczenia społeczne przez określony czas. Poniżej przedstawiono, kto może z niej...

Kasa fiskalna w 2025 roku – co musisz wiedzieć jako sprzedawca?

Jeśli prowadzisz sprzedaż na rzecz konsumentów – niezależnie od branży – musisz znać nowe zasady dotyczące kas rejestrujących. Od lipca 2025 r. obowiązują zaktualizowane przepisy, które obejmują zarówno kasy tradycyjne, jak i te mające postać oprogramowania (tzw. kasy...

Weksel in blanco – czym jest i czy warto go stosować?

Weksel in blanco to popularna, choć często niezrozumiana forma zabezpieczenia roszczeń. Dla wierzyciela to szybka droga do dochodzenia należności, dla dłużnika – poważne zobowiązanie, które może nieść ryzyko. Dowiedz się, czym dokładnie jest weksel in blanco i kiedy...

Wizyty u kosmetyczki jako koszt firmowy – co warto wiedzieć?

Krajowa Informacja Skarbowa w swoich interpretacjach potwierdza możliwość zaliczenia niektórych wydatków na zabiegi kosmetyczne do kosztów uzyskania przychodu, jeśli są one bezpośrednio związane z prowadzoną działalnością gospodarczą. Dotyczy to zwłaszcza...