Temat dotyczy podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie ustalenia, czy poniesione wydatki na gadżety w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą, mogą zostać zaliczone do kosztów uzyskania przychodów.
Specjaliści z Doradztwa Podatkowego Graczyk wyjaśniają, jak potraktować wydatki na gadżety
w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą, w kontekście kosztów uzyskania przychodów.
Wyobraźmy sobie następujący stan faktyczny. Spółka, działa jako polski rezydent podatkowy, podlegający opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych w Polsce od całości swoich dochodów, bez względu na miejsce ich osiągania. Jest także czynnym podatnikiem VAT.
Działalność Spółki obejmuje głównie wykonywanie czynności opodatkowanych.
Wyjątkowe są sytuacje gdy świadczy czynności zwolnione od podatku.
Spółka w związku z wykonywaną działalnością gospodarczą nabywa różnego rodzaju gadżety
z logo firmy, które następnie są nieodpłatnie przekazywane potencjalnym przyszłym współpracownikom, kontrahentom przy różnych okazjach, takich jak: targi pracy, wydarzenia branżowe, szkolenia czy konferencje. Zatem mowa o wydarzeniach, które pozwalają na dotarcie do osób, które mogłyby potencjalnie rozpocząć w przyszłości współpracę ze Spółką.
Warto w tym miejscu odnotować, że wyraźnie celem opisanych działań jest zachęcenie jak największej liczby osób do współpracy ze Spółką, co wręcz jest kluczowym elementem prowadzonej strategii. Co więcej, pozwala to również na budowanie pozytywnego wizerunku Spółki jako nowoczesnego kontrahenta. Tego typu aktywność rzecz jasna ma również na celu zwiększenie rozpoznawalności marki, promocję jej wizerunku, stworzenie pozytywnych skojarzeń z jej nazwą oraz dbałość o rozpoznawalność marki produktu poprzez utrwalone logo,
pod którym sprzedawane są usługi świadczone przez Spółkę.
Nie ulega w tym momencie wątpliwości, że kiedy potencjalni współpracownicy otrzymują upominki z logo, mogą czuć się bardziej zmotywowani do rozważenia potencjalnej oferty współpracy. W naturalnej konsekwencji, ponosząc wydatki na gadżety, Spółka może skuteczniej konkurować na rynku, a to prowadzi nas do umocnienia pozycji na rynku oraz finalnie do zwiększenia przychodów.
W tym miejscu może pojawić się wątpliwość czy wydatki na gadżety będą stanowić dla Spółki koszty uzyskania przychodów w świetle art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (ustawa o CIT) oraz czy Spółka ma prawo do odliczenia podatku VAT w związku z tymi wydatkami.
Otóż mamy tutaj do spełnienia kilka warunków, aby można było mówić o zakwalifikowaniu do kosztów uzyskania przychodów i co więcej – jak podkreślają specjaliści Doradztwa Podatkowego Graczyk – warunków, wymaganych do spełnienia łącznie.
– koszt został poniesiony przez podatnika, tj. w ostatecznym rozrachunku musi on zostać pokryty
z zasobów majątkowych podatnika;
– koszt jest definitywny (rzeczywisty), tj. wartość poniesionego wydatku nie została podatnikowi
w jakikolwiek sposób zwrócona;
– koszt [pozostaje w związku z prowadzoną przez podatnika działalnością gospodarczą;
– koszt poniesiony został w celu uzyskania przychodów, zachowania lub zabezpieczenia źródła przychodów;
– koszt został właściwie udokumentowany;
– koszt nie może znajdować się w grupie wydatków, których nie uważa się za koszty uzyskania przychodów, zgodnie z art. 16 ust. 1 ustawy o CIT.
Finalnie gdy weźmiemy pod uwagę powyższe warunki, kosztami uzyskania przychodów będą wszelkie, racjonalnie i gospodarczo uzasadnione wydatki związane z prowadzeniem działalności gospodarczej, których celem jest osiągnięcie, zabezpieczenie i zachowanie źródła przychodów,
z wyjątkiem wydatków wymienionych w przywołanym artykule ustawy o CIT.
Sprowadzając to do przystępniejszej w odbiorze konstrukcji językowej, aby określony wydatek można było uznać za koszt uzyskania przychodów, między tym kosztem a przychodem musi istnieć związek przyczynowo-skutkowy. Chodzi tu o związek tego typu, że poniesienie kosztu ma wpływ na powstanie lub zwiększenie przychodu.
Mając powyższe na względzie, można założyć, że w przypadku wydatków na gadżety istnieje niezaprzeczalny związek przyczynowo-skutkowy, pomiędzy poniesionym przez Spółkę kosztem,
a przyszłymi racjonalnie oczekiwanymi przychodami osiąganymi w związku z działalnością gospodarczą Spółki. Jest tak albowiem wydatki na gadżety, co zostało pokazane, zwiększają możliwości operacyjne i pozwalają lepiej dostosować się do zmieniających się warunków rynkowych i oczekiwań klientów, co rzecz jasna wpływa pozytywnie na reputację Spółki.
Ocena charakteru wydatku – a ewentualna wątpliwość powstaje przy ocenie czy mamy do czynienia z celem reprezentacyjnym, czy reklamowym – możliwa jest na podstawie całokształtu działalności prowadzonej przez podatnika, rozmiarów wydatków, ich jednostkowej wartości, ustalenia kręgu osób, do których jest skierowana, okoliczności wręczania prezentów, itp. i powinna być dokonywana każdorazowo przez podatnika, który prowadząc działalność gospodarczą może najlepiej dokonać właściwej kwalifikacji danego wydatku pod kątem funkcji jaką będzie spełniać
w firmie.
Wydatki na gadżety z logo nabywane przez Wnioskodawcę powinny być traktowane jako wydatki na przedmioty reklamowe, a co za tym idzie nie mogą one stanowić wydatków na reprezentację.
Zatem wydatki na gadżety, poniesione przez Wnioskodawcę w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą, mogą zostać zaliczone do kosztów uzyskania przychodów na podstawie art. 15 ust. 1 ustawy o CIT.
